Αναπτυξη Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον


Θέμα 1ο
Α. Να χαρακτηρίσετε καθεμιά από τις προτάσεις που ακολουθούν γράφοντας στο τετράδιό σας, δίπλα από τον αριθμό κάθε πρότασης, το γράμμα Σ, αν αυτή είναι Σωστή, ή το γράμμα Λ, αν αυτή είναι Λανθασμένη.
1.      Η εντολή Για x από 3 μέχρι 1000 με_βήμα 3 δίνει στο x τιμές που είναι πολλαπλάσια του 3 και ανήκουν στο διάστημα [3, 1000].
2. Ο πολλαπλασιαμός αλα ρωσικά είναι μία από τις βασικές λειτουργίες του υπολογιστή.
3.      Δίνεται η παρακάτω εντολή εκχώρησης:
Χß Α< >Β
Η μεταβλητή Χ είναι λογική μεταβλητή και οι μεταβλητές Α, Β μπορεί να είναι διαφορετικού τύπου
4.      Όταν αριθμητικοί και συγκριτικοί τελεστές συνδυάζονται σε μία έκφραση, οι αριθμητικές πράξεις εκτελούνται πρώτες.
5.      Η δομή επανάληψης ΓΙΑ…ΑΠΟ…ΜΕΧΡΙ μπορεί να χρησιμοποιηθεί για τον έλεγχο εγκυρότητας τιμής κάποιας μεταβλητής
(Μονάδες 10)

Β.
 1. Το πρόβλημα των τεσσάρων χρωμάτων διατυπώθηκε για πρώτη φορά το 1852 από τον Francis Guthrie , ο οποίος έθεσε το ερώτημα «αν είναι δυνατόν σε οποιοδήποτε χάρτη να χρωματιστούν όλες οι χώρες χρησιμοποιώντας το πολύ 4 χρώματα , χωρίς καμία χώρα να έχει το ίδιο χρώμα με την γειτονική της». Το πρόβλημα λύθηκε το 1976 από τους Kenneth Appel και Wolfgang Haken, αφού απέδειξαν με τη βοήθεια υπολογιστή ότι αυτό είναι δυνατό.
·         Σε ποια κατηγορία ανήκε το πρόβλημα ως προς τη δυνατότητα επίλυσης του για τη χρονική περίοδο 1852-1976; Σήμερα, πλέον σε ποια κατηγορία ανήκει;
·         Σε ποια κατηγορία κατατάσσεται αυτό το πρόβλημα ως προς το είδος της λύσης που επιζητά; (μονάδες 3)
2. Τι εννοούμε με τον όρο Ανάλυση ενός προβλήματος και με ποιους τρόπους μπορούμε να την αναπαραστήσουμε (μονάδες 4)

Γ. Δίνεται ο αλγόριθμος του πολλαπλασιασμού αλά ρωσικά σε φυσική γλώσσα κατά βήματα:

Είσοδος:
Δυο ακέραιοι Μ1 και Μ2, όπου Μ1,Μ2>=1
Έξοδος:
Το γινόμενο P=Μ1*Μ2
Βήμα 1      
Θέσε το P=0
Βήμα 2
Αν Μ2>0, τότε πήγαινε στο βήμα 3, αλλιώς πήγαινε στο βήμα 7
Βήμα 3
Βήμα 4
Αν ο Μ2 είναι περιττός, τότε θέσε P=P+Μ1
Θέσε Μ1=Μ1*2
Βήμα 5
Θέσε Μ2=Μ2/2 (θεώρησε μόνο το ακέραιο μέρος)
Βήμα 6
Πήγαινε στο βήμα 2
Βήμα 7
Τύπωσε τον P
α)Να γράψετε τον παραπάνω αλγόριθμο σε ψευδογλώσσα κάνοντας παράλληλα αρίθμηση της κάθε εντολής. Δίνονται οι 2 πρώτες εντολές (μονάδες 5)
1.      Διάβασε Μ1, Μ2
2.      P ß 0
3….
4.
b. να γράψετε σε ποια από τις παρακάτω εντολές γίνεται : (μονάδες 2)
            1.ολίσθηση αριστερά
            2. ολίσθηση δεξιά

Δ. να μετατραπεί το παρακάτω τμήμα αλγορίθμου σε ισοδύναμο με αποκλειστικά τη χρήση της δομής όσο…επανάλαβε. (Μονάδες 8)
            Σß0
            Για Ι από 10 μέχρι 1 με_βήμα -1
                        Αρχή_επανάληψης
                               Διάβασε β
                       Μέχρις_ότου β>=0 και β<=20
                        Σß Σ + β
            Τέλος_επανάληψης
            ΜΟ ß Σ/10

Ε. να συμπληρώσετε τα κενά στον παρακάτω αλγόριθμο, ο οποίος εμφανίζει αν ένας ακέραιος αριθμός (Χ) είναι πρώτος. Η διαδικασία σταματά όταν βρεθεί διαιρέτης στο διάστημα [2 έως Χ-1]. (Μονάδες 8)
Διάβασε Χ
Κß 2
Πρώτοςß αληθής
Όσο __ <=__ -1  και πρώτος=________ επανάλαβε
            Αν Χ mod__=__ τότε
                        Πρώτοςß ________
            Τέλος_αν
            Κß __ + 1
Τέλος_επανάληψης
Αν _______=______ τότε
            Εμφάνισε ‘Ο αριθμός είναι πρώτος’
Αλλιώς
            Εμφάνισε ‘ο αριθμός δεν είναι πρώτος’
Τέλος_αν

Θέμα 2ο
Α. Δίνεται το παρακάτω τμήμα αλγορίθμου στο οποίο έχουν αριθμηθεί όλες οι εντολές:
1.       Σß0
2.       Διάβασε Χ
3.       Όσο Χ<=40 επανάλαβε
4.             Αρχή_επανάληψης
5.                       Διάβασε αρ
6.             Μέχρις_ότου αρ>=1
7.            Κß αρ
8.            Σß Σ+Κ
9.       Διάβασε Χ
10.   Τέλος_επανάληψης
11.   Εμφάνισε Σ

Καθώς και το παρακάτω υπόδειγμα τιμών, με συμπληρωμένη την πρώτη γραμμή. Όλες οι μεταβλητές είναι ακέραιες.

Αριθμός γραμμής
Συνθήκη (Χ<=40)
Συνθήκη (αρ>=1)
Χ
αρ
Σ
Κ
έξοδος
 
 
 
 
 
 
 
 
Να μεταφέρετε στο τετράδιο σας τον πίνακα και να τον συμπληρώσετε, εκτελώντας τον αλγόριθμο, αν δοθούν ως είσοδος κατά σειρά οι τιμές 20, 2, 40, -1, 1, -20, 3, 50. Για κάθε εντολή που εκτελείται να γράψετε σε νέα γραμμή του πίνακα τα εξής:
·         Τον αριθμό της εντολής που εκτελείται στην πρώτη στήλη
·         Αν η γραμμή περιέχει εντολή εκχώρησης τη νέα  τιμή της μεταβλητής στην αντίστοιχη στήλη. Αν η γραμμή περιέχει έλεγχο συνθήκης, την τιμή της συνθήκης(Αληθής , Ψευδής) στην αντίστοιχη στήλη.  Αν η γραμμή περιέχει εντολή εξόδου, την τιμή που εμφανίζεται στην στήλη έξοδος
·         Οι γραμμές 4 και 10 δεν χρειάζεται να αποτυπωθούν στον πίνακα                                            (Μονάδες 20)

   
Θέμα 3ο
Το παιχνίδι «φρουτάκια» παίζεται ως εξής: Ο παίχτης αποφασίζει το ποσό πονταρίσματος το οποίο εισάγει από το πληκτρολόγιο και κατόπιν το μηχάνημα εμφανίζει με τυχαίο τρόπο τρία φρούτα. Οι συνδυασμοί που κερδίζουν, καθώς και το ποσό κέρδους αποτυπώνονται στους παρακάτω κανόνες:
ΚΑΝΟΝΕΣ ΣΤΟΙΧΗΜΑΤΟΣ
1. Αν και τα τρία φρούτα είναι ίδια: 500% του ποσού πονταρίσματος,
2. Αν και τα τρία φρούτα είναι αχλάδια 1000%του ποσού πονταρίσματος
3. Αν τα δύο πρώτα φρούτα είναι ίδια 300% του ποσού πονταρίσματος,
Σε διαφορετική περίπτωση χάνει τα χρήματα που έχει ποντάρει στο συγκεκριμένο γύρο.
Ο παίχτης εισάγει ένα ποσό από την αρχή του παιχνιδιού και συνεχίζει να παίζει μέχρι να χάσει όλα του τα χρήματα ή μέχρι να αποφασίσει να εξαργυρώσει το ποσό που έχει μέχρι εκείνη την στιγμή.
Να γραφεί αλγόριθμος ο οποίος να:
α)Διαβάζει το αρχικό ποσό που εισάγει ο παίχτης ελέγχοντας να είναι θετικός αριθμός. (Μονάδες 2)
β)Σε κάθε γύρο του παιχνιδιού:
1) Διαβάζει από το πληκτρολόγιο το ποσό που ποντάρει ο χρήστης, ελέγχοντας να είναι το πολύ ίσο με το ποσό που διαθέτει εκείνη τη στιγμή. (Μονάδες2)
2) Διαβάζει από το πληκτρολόγιο τις τρεις τιμές φρούτων που επιλέχθηκαν τυχαία από το μηχάνημα σύμφωνα με τον παρακάτω πίνακα,κάνοντας έλεγχο δεδομένων
Μ για μήλο,
Α για αχλάδι,
Π για πορτοκάλι,
(Μονάδες3)
3) Χρησιμοποιώντας τους κανόνες στοιχήματος υπολογίζει και εμφανίζει το ποσό που κέρδισε ή έχασε ο παίχτης, με κατάλληλο πρόσημο (π.χ.αν έχει κέρδος 10 € εμφανίζει +10 €, αν έχει απώλεια 10 € εμφανίζει -10 €) (Μονάδες5)
4) Υπολογίζει και εμφανίζει το ποσό που του απομένει. (Μονάδες2)
γ) Η παραπάνω διαδικασία επαναλαμβάνεται μέχρι να χάσει ο παίχτης όλο το ποσό που διαθέτει ή όταν αποφασίσει να εξαργυρώσει το ποσό που έχει μέχρι εκείνη την στιγμή, απαντώντας στην ερώτηση «Θέλεις να σταματήσεις;» με ΝΑΙ ή ΟΧΙ. (Μονάδες6)

Θέμα 4ο
 Στους χειμερινούς Ολυμπιακούς αγώνες και στο αγώνισμα του καλλιτεχνικού πατινάζ συμμετέχουν 35 αθλητές, οι οποίοι βαθμολογούνται από 8 κριτές. Κάθε αθλητής βαθμολογείται για το τεχνικό μέρος από κάθε κριτή. Η συνολική βαθμολογία του αθλητή προκύπτει, αφού αφαιρεθούν η μεγαλύτερη και η μικρότερη βαθμολογία. Για παράδειγμα αν κάποιος αθλητής πάρει:5.2, 5.0, 4.3, 5.8, 5.1, 5.2, 5.9, 5.0, τότε αφαιρείται το 5.9 και το 4.3 που είναι η καλύτερη και η χειρότερη βαθμολογία και η συνολική βαθμολογία του αθλητή είναι 31.3.
Να γράψετε πρόγραμμα το οποίο:
(Α)θα διαβάζει τα ονόματα των 35 αθλητών. (2 Μονάδες)
(Β)θα διαβάζει τις βαθμολογίες που δίνουν οι 8 κριτές για κάθε αθλητή. Η βαθμολογία που δίνει κάθε κριτής να διασφαλίζεται ότι είναι από 0 μέχρι 6. (5 Μονάδες)
(Γ)θα υπολογίζει τις συνολικέςβαθμολογίες κάθε αθλητή στο τεχνικό μέρος.( 5 Μονάδες)
(Δ)θα εμφανίζει το όνομα του αθλητή και δίπλα τη συνολική του βαθμολογία. Αν η συνολική βαθμολογία είναι μεγαλύτερη του 30 να εμφανίζει μήνυμα “πολύ καλός”,ενώ αν είναι κάτω από 25 τότε να εμφανίζει μήνυμα “Δεν μπορεί να λάβει μέρος στους επόμενους Ολυμπιακούς Αγώνες”.(Μονάδες 3)
(E)να εμφανίζει κατάλληλο μήνυμα αν υπάρχει τουλάχιστον ένας αθλητής με συνολική βαθμολογία άριστα (δηλ. 6), αν δεν υπάρχει κανένας τότε να εμφανίζει πόσοι αθλητές έχουν συνολική βαθμολογία πάνω από 5,5.( Μονάδες 5)
ΚΑΛΗ ΕΠΙΤΥΧΙΑ
επιμέλεια:
Τσώνου Ελένη











     

     



    












     

    

     




 

 

Αναγνώστες

ΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΜΟΡΙΩΝ